Sådan har CMS-systemer udviklet sig over tid

Reklame

Annonce

Hjemmesider har efterhånden eksisteret i en længere årrække, og i takt med den digitale udvikling, så blev de operative systemer, der hjalp virksomheden med at opretholde og opdatere hjemmesiden, videreudviklet og optimeret. Hvad der særligt blev stillet skarpt på, var at gøre administration af hjemmesider mere brugervenlige, hvilket blev muligt med implementeringen af CMS-systemer, herunder Umbraco udvikling. Disse systemer bliver fortsat opdateret og effektiviseret, og i dag kan næsten hvem som helst arbejde med et CMS-system.       

Historien om HTML

Før der var noget, som hed CMS-systemer, opererede man med fænomenet HTML, der står for HyperText Markup Language. Dette blev, og bliver fortsat den dag i dag, brugt til at skabe hjemmesidens struktur og indhold.  Det er derfor ikke forkert, når man siger, at HTML er en fundamental komponent for alt det indhold, der findes på internettet. 

HTML blev i 1990 skabt af Tim Berners-Lee, der året forinden havde opfundet World Wide Web. Her blev HTML en afgørende faktor, som skulle fungere som et sprog, der varetog den funktion at fremvise multimedie-hjemmesider på webbrowseren. Det vil sige, at tekst, billeder, videoer, links, formularer og meget mere tilføres til hjemmesider ved hjælp af HTML. I en længere periode, var det udelukkende muligt at udgive indhold, hvis man kunne navigere og benytte sig af HTML, eller fik hjælp af en udvikler/programmør.  

En brugervenlig portal 

Med tilblivelsen af CMS-systemerne, så blev produktion, redigering og publicering af indhold på en hjemmeside mere brugervenligt, og er på nuværende tidspunkt enkle at bruge i praksis. I forlængelse af den digitale udvikling, og måden hvorpå mennesket kommunikere på, så CMS-systemet vigtigere end nogensinde før. Det skyldes at kommunikationen mellem forbruger og virksomhed, før i tiden, primært foregik på den pågældende virksomheds hjemmeside. I dag kommunikerer forbrugere og virksomheder på talrige kanaler, hvor særligt sociale medier er blevet en væsentlig spiller med henblik på denne kommunikation. Grundet denne udvikling, så kan interaktionen foregå på forskellige kommunikationskanaler, hvorfor der stilles større krav til virksomhedernes CMS-systemer. Heldigvis har CMS-systemerne fulgt denne udvikling, hvorfor der er en overvejende sandsynlighed for, at dit valgte CMS-system understøtter publicering af indhold på tværs af de forskellige platforme.        

De forskelliger CMS-systemer 

På det nuværende marked for CMS-systemer, kan man opdele disse i tre hovedkategorier, hvor man opererer med henholdsvis Coupled CMS, Headless CMS og Hybrid CMS. 

Coupled CMS relateres ofte til de traditionelle CMS-systemer, og kendetegnes ved at koble produktion og redigering op på den platform som indholdet skal vises på. 

Headless CMS er pendanten til Coupled CMS, der ikke er koblet til præsentationen af indholdet. Med andre ord, så kan man med dette CMS-system producere og redigere indhold, der skal publiceres på en anden platform. 

Hybrid CMS er, som det fremgår af navnet, en hybrid mellem Coupled CMS og Headless CMS. Du får med andre det bedste fra begge verdener.