3 tips til bedre kundekommunikation

Reklame

Dette indhold er sponsoreret 

I en dagligdag drevet af teknologi og sociale medier er kommunikationen med kunder og forbrugere i høj grad blevet digitaliseret. Mange virksomheder bruger e-mails, nyhedsbreve og sociale medier til at kommunikere med deres kunder, og den normale forbruger bliver derfor bombarderet med notifikationer og tilbud på et hav af platforme. Derfor er det vigtigere end nogensinde at kunne skære igennem støjen og og nå ud til kunden på en klar og direkte måde. Læs videre for at få 3 tips til bedre kundekommunikation i den digitale tidsalder. 

Brug SMS-services

Et første råd er at bruge SMS-services i din kommunikation. En SMS-service gør, at du hurtigt kan sende beskeder med vigtig information, tilbud, serviceoplysninger eller data ud til et stort antal kunder og forbrugere på samme tid uden at skulle bekymre dig om mailadresser og formatering. Virksomheder som GatewayAPI  tilbyder services, der fungerer via en gateway-software der samler data i en alt-i-en løsning, der gør det let at sende og modtage beskeder og gør, at du lettere kan nå ud til kunder, forbrugere, patienter og andre organisationer både national og globalt. Med SMS-kommunikation slipper du også for, at din besked ender i en allerede fyldt e-mail indbakke, hvor den enten risikerer at blive overset eller slettet. Det er en mere direkte form for kommunikation, der når ud til kunden på en personlig måde, dermindsker den digitale afstand mellem afsender og modtager. 

Vær klar og direkte 

For at skære gennem støjen og nå ud til kunder og klienter er det også vigtigt at være klar og direkte i ens kommunikation. Den gennemsnitlige forbruger bruger ikke mere end et par sekunder på at skimme et nyhedsbrev eller en email fra en virksomhed eller producent, og derfor er det vigtigt at kunne skille sig ud fra mængden og fra konkurrenterne. Det gør du ved at formulere dig klart og direkte. Specielt overskrifter og emnetitler skal komme direkte til pointen for ikke at miste kundens interesse. Når det er sagt er det også en fordel at være personlig i ens kommunikation, skabe et specielt forhold til kunden og en fængende fortælling i ens branding. Men personlig kommunikation og direkte kommunikation er ikke to ting der udelukker hinanden. Prøv derfor at være klar i dit budskab og introducer det tidligt og undgå for meget ligegyldig støj og tekst i din kommunikation, samtidig med at du skaber en unik, personlig og genkendelig tone.  

Kend dine modtagere 

Et sidste vigtigt råd er at kende din modtager. Det indebærer at du tænker over hvem du kommunikerer med og er specielt vigtigt hvis du, for eksempel, bruger en SMS-service der når ud til mange på samme tid. Her skal du overveje om det for eksempel er patienter i et større system, nye forbrugere, faste kunder eller andre organisationer der er modtageren, og indrette din tone og form derefter. Der er ikke noget der får kommunikation til at falde til jorden så hurtigt som en fejlslagen tone eller vildledende information, der tydeligvis ikke er blevet unikt tilrettelagt alt efter hvem modtageren er.